طریقه شستن فرش دستبافت ابریشمی

طریقه شستن فرش دستبافت ابریشمی

فرش دستبافت ابریشم هنر مردمان ایران زمین می باشد که آوازه آن در دنیا پیچیده است. این فرش دارای شکوه و عظمت زیادی بوده و در حال حاضر علاوه بر ارزش معنوی از ارزش مادی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. به نحوی که امروزه در کمتر خانه ای می توان یک فرش دستبافت ابریشم یافت. به همین دلیل نگه داری و شستن آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در این مقاله ما قصد داریم  طریقه شستن فرش ابریشمی را ارائه دهیم. شرکت قالیشویی قم بهترین کارگران قالیشویی را برای شما می فرستند تا بدون دردسر و عاری از هرگونه مشکل فرش های شما را بشورند. و هنگام تحویل فرش به قالیشویی میتوانید ضمانت دریافت کنید که هیچ گونه آسیبی به فرش نمی رسد.

اهمیت شستشوی صحیح فرش دستبافت ابریشم چیست؟

همانطور که می دانید فرش دستبافت ابریشم یک وسیله خاص بوده که نگهداری آن نیز باید خاص باشد. بسیاری از خانواده ها که دارای یک فرش دستبافت ابریشم هستند از دادن آن به بیرون از منزل واهمه دارند. زیرا می ترسند که در حین رفت و آمدها اتفاقی برای فرش پیش بیاید و منجر به کاهش ارزش و قیمت آن گردد. یا اینکه به دلیل گران قیمت بودن آن مورد دستبرد سارقین قرار بگیرد. همچنین برای شستن فرش دستبافت ابریشم در منزل نیز دغدغه های دارند. مثلا می ترسند به علت داشتن تخصص کم یا بی کیفیت بودن وسایل شستشو بافت فرش دچار آسیب شده و فرش دچار صدمه یا آمیختگی گردد.
البته به این قبیل افراد باید حق داد. چون مخصوصا این روزها با توجه به اوضاع آشفته اقتصاد و قیمت های سر به فلک کشیده دیگر خرید یک فرش دستبافت ابریشم کار آسانی نبوده و امکان جایگزین کردن یک فرش دیگر به جای فرشی که در فرایند شستشو آسیب می بیند بسیار سخت است.

برای شستن فرش دستبافت ابریشم چه اصولی را باید رعایت کرد؟

شستن فرش دستبافت ابریشم نیاز به اصول و قانون خاص دارد که بدون رعایت آنها، نه تنها فرش تمیز شستشو نمی شود، بلکه بافت و رنگ آن نیز به شدت آسیب می بیند.

نکته اول: ابزارهای لازم و افراد متخصص

اولین نکته جهت شستن فرش دستبافت ابریشم این است که به دلیل حساسیت بالای فرش های ابریشم شستشوی آن را باید به افراد متخصص که دارای تمام ابزار و لوازم مورد نیاز برای شستن فرش دستبافت ابریشم هستند سپرد. اما اگر به هر دلیلی از دادن فرش به بیرون ترس وجود دارد با توجه فراهم بودن شرایط و وجود شوینده مناسب و …. می توان در منزل آن را شستشو کرد. البته باید متذکر شد که اگر مهارت و ابزار لازم برای شستن فرش دستبافت ابریشم نباشد ممکن هست فرش رنگ پس داده و موجب ایجاد تداخل رنگ شده و آن را خراب کند.

نکته دوم: پس دادن رنگ فرش دست بافت

تشخیص رنگ پس دادن فرش ابریشم کار چندان سختی نبوده و فقط کافی است بخش کوچکی از فرش را شستشو کرد. اگر فرش رنگ پس بدهد مشخص می گردد. البته روش ساده تر دیگری نیز جهت تست کردن رنگ پس دادن فرش وجود دارد.
برای این منظور می توان از یک پارچه سفید نمناک کمک گرفت. به نحوی که پارچه سفید نمناک خیس را به قسمتی از روی فرش کشیده و اگر رنگ بر روی پارچه ظاهر شود باید نتیجه گرفت که فرش رنگ پس می دهد.
اگر فرش دستبافت ابریشم از جمله فرش هایی است که رنگ پس می دهد شستشوی آن در منزل به هیچ وجه کار عاقلانه ای نبوده و بهترین کار سپردن آن به دست متخصصین ماهر و خوشنام که دارای تجهیزات کامل و کافی هستند می باشد. اما اگر فرش جزو فرش هایی است که رنگ پس نمی هد، امکان شستشوی آن در منزل وجود دارد.

نکته سوم :انتخاب یک شوینده مناسب می باشد.

از آنجاییکه شستن فرش دستبافت ابریشم با شوینده های اسیدی و قلیایی آن را در معرض واکنش رنگ طبیعی فرش با این شوینده های قرار می دهد باید حتی المقدور از شوینده های طبیعی برای اینکار استفاده کرد. پس لازم هست هنگام شستن فرش دستبافت ابریشم یک شوینده مناسب که از سازگار بودن آن با رنگ و الیاف فرش اطمینان کامل حاصل گشته است استفاده کرد.

نکته چهار انتخاب دمای مناسب جهت شستن فرش دستبافت ابریشم است.

نباید هیچگاه فرش ابریشم را با آب داغ شستشو کرد. همچنین از قبل خیس کردن این فرش ها اصلا کار عاقلانه ای نمی باشد زیرا احتمال تداخل رنگ را بسیار بالا می برد.

طریقه شستن فرش ابریشمی مراحلی دارد که اگر آنها به درستی رعایت نشود باعث می شود تا فرش گران قیمت شما خراب شود به سایت قالیشویی اصفهان مراجعه کنید و با آن تماس بگیرید تا فرش های گران قیمت و دستبافت شما را بدون هیچ  مشکلی به صورت حرفه ای بشورند.

طریقه شستن فرش ابریشمی به شکل است؟

حال پس از آنکه مشخص شده فرش رنگ پس می دهد یا نه می توان شروع به عملیات شستشو کرد. توصیه می شود جهت شستن فرش دستبافت ابریشم قبل از خیس کردن فرش، ابتدا روی آن را تمیز جارو برقی کشید. اینکار فرایند شستشو را راحتر می کند.
البته در صورتی که جارو برقی در دسترس نیست می توان از جارو دستی نیز برای این منظور استفاده کرد. سپس باید فرش را به آرامی تکان داده و یا آن را جایی آویزان کرده و با جارو یا یک چوب ظریف به آرامی به آن ضربه زد تا تمام گرد و خاک های موجود در آن بیرون بیایند. البته فراموش نشوند که شستن فرش دستبافت ابریشم باید با ظرافت تمام انجام گیرد.

حال با آبی که دارای دمای مناسب هست فرش را خیس کرده و از یک شوینده مناسب نیز جهت شستشوی آن باید بهره برد. پس از شستشوی کامل فرش، نوبت به مرحله آبکشی و پارو کشی می رسد که اینکار نیز جهت شستن فرش دستبافت ابریشم باید با دقت تمام صورت بگیرد. باید آبکشی و پارو زدن را تا جایی ادامه داد که هیچ آبی بر بافت فرش باقی نماند.
پس از اتمام پارو کشی باید اجازه داد فرش به مدت یک ساعت همانطور پهن شده باقی بماند. این کار کمک می کند تا آب فرش ابریشم دستبافت به صورت کامل خارج گردد. خارج شدن کامل آب سبب می شود رنگ های موجود در آب به قسمت های دیگر فرش نرفته و فرش دچار آمیختگی رنگ نگردد. لازم به ذکر است که هنگام شستن فرش دستبافت ابریشم از لوله کردن آن باید خودداری کرد. زیرا اینکار نیز موجب تداخل رنگ خواهد شد. پس از آنکه دیگر هیچ آبی از فرش خارج نشد. می توان آن را در یک مکان مناسب آویزان کرد تا خشک شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *