زمان تعویض روغن هیدرولیک

زمان تعویض روغن هیدرولیک

از آنجایی که سلامت دستگاه در نحوه کارکرد و کیفیت آن به شدت تأثیرگذار است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، زمان تعویض روغن هیدرولیک یکی از فاکتورهای اساسی در عملکرد آن به حساب می‌آید. اشتباه در زمان تعویض این روغن می‌تواند منجر به تحمیل شدن هزینه‌های بیشتری برای تعویض مایعات، فیلتر و سایر موارد شود. تعویض روغن به معنای آن است که مایع قدیمی که دیگر کیفیت اولیه را ندارد، تخلیه کرده و روغن جدید را جایگزین آن کنید.

در این زمینه سؤالات متعددی مانند این که از کجا باید بدانیم که چه زمانی باید روغن هیدرولیک را تعویض کنیم؟ چه نشانه‌هایی در این زمینه وجود دارند و از همه مهم‌تر این که چگونه باید آن را تعویض کنیم؟ مطرح می‌شوند. در این مقاله نحوه و زمان تعویض روغن‌های هیدرولیک و مطالب مرتبط با آن بیان می‌شوند، پس با ما همراه باشید.

روغن هیدرولیک اصطکاک قطعات را کاهش می‌دهد

پخش و فروش روغن هیدرولیک با بهترین قیمت.کلیک کنید و با ما تماس بگیرید.

وقت تعویض روغن است!

نمی‌توانید بدون تعویض کردن روغن هیدرولیک به ادامه کار با دستگاه بپردازید. اگر روغن هیدرولیک شما کیفیت اولیه را نداشته باشد، قابلیت روان‌کنندگی خود را از دست می‌دهد؛ در نتیجه، دستگاه، مهر و موم‌ها و همه اجزای آن دچار سایش می‌شوند. اما چه زمانی باید روغن را تعویض کرد؟
قبل از هر چیز باید بدانید که مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در زمان تعویض روغن هیدرولیک دفترچه راهنما است. بسته به سازنده و نوع ماشین، زمان تعویض روغن متفاوت است، با این حال، در اغلب موارد، سازندگان زمان 1000 ساعت کار را برای این فرایند در نظر می‌گیرند. اگر دفترچه راهنما نداشتید، با کمک آنالیز روغن هم می‌توانید زمان تعویض را تخمین بزنید. با این کار در زمان کاملاً مناسب این کار را انجام خواهید داد.

زنگ‌زدگی

زمانی که عمر روغن هیدرولیک به پایان برسد، مواد شیمیایی آن تجزیه شده و باعث اکسیداسیون می‌شود. بهترین راه برای تشخیص این عامل، رنگ و بوی روغن است. رنگ تیره و بوی تند و نامطبوع، نشانه این اکسیداسیون و تغییر روغن است.

اکسیداسیون نشانه زمان تعویض روغن است

دمای بالا

روغن‌های هیدرولیک با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند، اما اگر گرمای دستگاه زیاد باشد یا دستگاه در شرایط سخت کار کرده باشد، این زمان زودتر فرا می‌رسد. گاهی لازم است علاوه بر تعویض روغن، محفظه آن را نیز شستشو دهید تا هیچ آلاینده‌ای باقی نماند. اگر ماشین را درست نگهداری کرده باشید، اغلب نیازی به این امر نیست.

با بالا رفتن دما، روغن شروع به تجزیه شدن می‌کند، البته تفاوتی ندارد که دما شدید باشد یا روغن زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرد؛ چراکه نتیجه هر دو یکسان است و در اثر آن، مواد شیمیایی و افزودنی دچار تجزیه و اکسیداسیون می‌شوند.

وجود آلاینده‌ها

یکی از عوامل مضر برای روغن و سیستم‌های هیدرولیک آلاینده‌ها هستند. این آلاینده‌ها می‌توانند فیلتر را مسدود کنند و مشکلات بسیار زیادی را برای سیستم به بار آورند. تیرگی رنگ روغن هیدرولیک نشان‌دهنده این است که آلاینده وارد روغن شده و زمان تعویض روغن هیدرولیک فرا رسیده است. ظاهر کف‌آلود آن نیز نشان‌دهنده ورود ذرات آلاینده هوا به داخل سیستم است. در هنگام تعویض روغنی که آلوده شده، فرایند شستشو نیز ضروری است تا ذرات معلق از داخل دستگاه پاک شوند. پس از شستشو می‌توانید روغن جدید را وارد محفظه کنید.

روغن قدیمی تیره رنگ است

خودتان روغن را تعویض کنید

تعویض روغن یعنی مایع قدیمی را حذف کرده و آن را با مایع جدید جایگزین کنید. برای این کار بهتر است به متخصصان مراجعه کنید، اما اگر لازم است که خودتان این کار را انجام دهید، می‎‌توانید مراحل زیر را انجام دهید تا به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید.

اولین گام در زمان تعویض روغن هیدرولیک این است که همه سیلندرها بسته باشند. در این حالت، روغن فرسوده کمی در قسمت‌ها باقی می‌ماند و شما می‌توانید تقریباً تمام روغن را تخلیه کنید و در این صورت، دیگر از آلودگی خبری نیست.

در این زمینه باید به نکته دیگری نیز توجه کنید و آن این است که برخی از سیستم‌ها بیش از یک دریچه برای تخلیه روغن دارند. دریچه‌ای که از همه بزرگ‌تر بوده، اصلی‌ترین بخش برای تخلیه است و سرعت تخلیه از این طریق را افزایش می‌دهد؛ اما بد نیست بدانید که برخی از قسمت‌ها هستند که خود دریچه جداگانه‌ای برای تخلیه دارند.

یکی دیگر از کارهایی که باعث می‌شود، روغن قدیمی به خوبی تخلیه شود، این است که فیلترهای برگشت را خارج کنید. در این فیلترها مقدار بسیار زیادی روغن قدیمی باقی می‌مانند. از طرف دیگر، راه برای تخلیه باقی‌مانده روغن نیز افزایش می‌یابد. در زمان تخلیه باید هوا وارد شود تا تخلیه کامل صورت گیرد. برای این کار همه درگاه‌های هواگیر را تجهیز کنید، در این حالت، هوای ورودی عاری از رطوبت یا زباله می‌شود.

اکنون چه باید کرد؟

البته باید بدانید که هر دستگاه روش خاصی دارد که باید در زمان تعویض روغن هیدرولیک در نظر بگیرید. با این حال، فرایند کلی تعویض روغن همین روشی است که می‌خوانید. باید در این مرحله پلاگین تخلیه را بردارید، فیلتر را تعویض کرده و روغن جدید را جایگزین کنید. اگر گرانش زیاد باشد، تخلیه روغن بیشتر و بهتر انجام می‌شود، اما می‌توان کارهای دیگری نیز برای تسریع این روند انجام داد.

تجهیزاتی با عنوان چرخ دستی فیلتر وجود دارند که به شما در تخلیه بهتر کمک می‌کنند. با کمک این ابزار نیازی نیست که در هنگام تخلیه روغن قدیمی و ریختن روغن جدید مخزن را باز کنید و همین کار زمان شما را کاهش می‌دهد. در این روش حتماً باید فیلتر را تعویض کنید و می‌توانید از فیلترهای قدیمی برای شارژ کردن یا پر کردن محفظه استفاده کنید.

دستگاه را با روغن با کیفیت پر کنید

کلام پایانی

دستگاه‌هایی که با روغن هیدرولیک کار می‌کنند، نیازمند تعویض این روغن هستند. این روغن‌ها در شرایط سخت عملکردی، دمای بالا یا کار در زمان طولانی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. آنچه حاصل می‌شود، کاهش قدرت روانکاری این ماده است که منجر به اصطکاک قطعات، سایش و خوردگی آنان می‌شود. این موارد تعیین‌کننده زمان تعویض روغن هیدرولیک هستند. در این میان تهیه روغن با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مجموعه‌هایی که روغن‌های اورجینال و باکیفیت را عرضه می‌کند، مجموعه صدرا شیمی است که می‌توانید نسبت به تهیه آن از این مجموعه اقدام کنید.

از جمله روغن های هیدرولیک مرغوب در بازار ایران می توانیم به روغن هیدرولیک بهران اشاره کنیم.

در بازرگانی صدرا شیمی روغن های زیر به فروش می رسد:
بهران هیدرولیک ۴۶ H
بهران هیدرولیک ۶۸ H

بهران هیدرولیک ۱۰۰ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *