الیاف پنبه و خواص آن

الیاف پنبه و خواص آن

پنبه مهمترین الیاف نساجی طبیعی و همچنین الیاف نساجی سلولزی است که در جهان از آن برای تولید پوشاک ، مبلمان خانگی و محصولات صنعتی استفاده می شود. در سراسر جهان حدود 40٪ الیاف مصرف شده در سال 2004 پنبه بوده است.

الیاف پنبه

پنبه از الیاف نرم و پف دار تشکیل شده است. از نظر گیاه شناسی ، چهار گونه اصلی پنبه اهلی شده از نظر تجاری وجود دارد:

  1. hirsutum
  2. barbadense
  3. aboreum
  4. herbaceum

سی و سه گونه در حال حاضر به رسمیت شناخته شده است. با این حال ، همه این چهارگونه بوته های وحشی و بدون ارزش تجاری هستند. هر یک از گونه‌های مهم تجاری ، حاوی انواع مختلفی است که از طریق برنامه‌های اصلاح نژاد تولید شده است تا پنبه با خواص به طور مداوم بهبود یابد (مثلاً رشد سریعتر ، افزایش بازده و بهبود مقاومت در برابر حشرات و بیماری) و الیافی با طول ، استحکام و یکنواختی بیشتر.

الیاف پنبه ای که در تجارت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد ، دیواره های سلولی خشک سلولهای زنده قبلی است. از نظر گیاه شناسی ، الیاف پنبه تریکوم یا موی پشم بذر هستند که از سلولهای اپیدرمی پنبه در حال رشد متمایز می شوند. گل پنبه فقط یک روز شکوفا می شود و پس از آن به سرعت پیر می شود. در روز شکوفه کامل ، یا گل سرخ ، گلبرگهای گل در اکثر ارقام هیرسوتوم سفید خالص هستند. روز بعد از گل سرخ ، گلبرگ ها به رنگ صورتی روشن می شوند و معمولاً تا روز دوم پس از گل سرخ ، گلبرگ ها از کارپل در حال رشد (شکاف) خارج می شوند.

الیاف پنبه و خواص آن

برای خرید از فروشگاه پارچه آنلاین قم اینجا کلیک کنید.

رشد گیاه پنبه

گیاه پنبه وحشی تقریباً شش هزار سال پیش در آسیا ، آفریقا و آمریکای جنوبی اهلی شده است. حداقل چهار هزار سال پیش مصریان باستان پارچه ریز و درشتی می ساختند پنبه هی بافته شده آنها به اندازه بهترین پارچه های امروز خوب بود. امروزه پنبه در بیش از 80 کشور در 77 میلیون هکتار رشد می کند ، جاهایی که فصول رشد طولانی و گرم باشد. پنبه روی بوته هایی رشد می کند که سه تا شش پا ارتفاع دارند. گلهای آن پنج تا هفت دوام می آورند.

قوز پنبه بذری است با اندازه توپ گلف. پس از فروکش گلها شروع به رشد می کند. در داخل 7 یا 8 دانه قرار دارد و الیاف پنبه ای به آنها وصل شده است. هر دانه ممکن است بیست هزار فیبر داشته باشد – که بالغ بر صد و پنجاه هزار فیبر جداگانه در هر رأس است!

آفت ها محصول مزارع پنبه را تهدید می کنند ، این سوسک از شکوفه ها تغذیه می کند. هر ساله این سوسک باعث می شود در ایالات متحده فقط دویست میلیون دلار آسیب به محصول پنبه وارد شود. بنابراین پنبه با حشره کش ها ، اغلب توسط هواپیماها سم پاشی می شود.

اشتانداردهای طبقه بندی پنبه

پنبه را طبق استانداردهایی از قبیل  ، درجه سفید بودن ، طول فیبر و استحکام الیاف طبقه بندی می کنند.

خواص و موارد استفاده

الیاف به آسیاب نساجی فرستاده می شوند که در آن دستگاه های کارتینگ الیاف را به نخ پنبه تبدیل می کنند. نخ ها با پارچه ای که راحت قابل شستشو هستند بافته می شوند اما به همین راحتی نیز چروک می شوند. پارچه پنبه در هنگام شستشو حدود 3٪ کوچک می شودو آبرفت دارد.

پنبه به دلیل راحتی ، نگهداری آسان و همه ویژگی خوبی که دارد از قیمت بالایی برخوردار است و برای لباس ، ملافه ، حوله و مبلمان ایده آل است.

الیاف پنبه و خواص آن

برای خرید پارچه های با کیفیت با قیمت مناسب به پارچه فروشی قم مراجعه نمایید .

خصوصیات الیاف و محصولات پنبه

  •     راحتی برای پوشیدن
  •     الیاف سلولزی و طبیعی
  •     ساخته شده از گل طبیعی پنبه
  •     آب را سریع جذب می کند
  •     سریع خشک می شود
  •     در برابر برق افتادن مقاومت می کند
  •    به راحتی چین و چروک پیدا می کند
  •     می تواند در برابر گرما ، مواد شوینده و سفید کننده مقاومت می کند
  •     در هنگام خیس شدن این الیاف نسبت به حالت خشک آن ، حدود 20٪ محکم تر است
  •   وقتی برای اولین بار درز معرض آب قرار میگیرد کمی جمع می شود کهبه این حالت پارجه های نخی آبرفت آن می گویند.
  •     در اثر قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند آسیب ببیند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *