آمپر مناسب برای جوشکاری

آمپر مناسب برای جوشکاری

آمپر مناسب برای جوشکاری

آمپر مناسب جوشکاری معمولا متناسب با قطر الکترود مصرفی و نحوه جوشکاری کردن، که توسط شرکت های سازنده الکترودها مشخص می گردد، تعیین می شود. هرچند که جوشکاری یک حرفه فنی و عملی می باشد، اما در کنار فراگیری های عملی نیاز به کسب اطلاعات علمی نیز دارد. در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی آمپر مناسب برای جوشکاری و برخی مسائل مرتبط با آن بپردازیم اگر شما هم تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید ما را همراهی کنید.

آمپر مناسب برای جوشکاری به چه شکلی مشخص می گردد؟

معمولا یکی از معیار های مهم و مورد توجه جهت تعیین آمپر مناسب جوشکاری قطر الکترود مصرفی و شرایط جوشکاری می باشد که باید دقیقا متناسب با جریان برق مصرفی تنظیم گردد. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که با افزایش قطر الکترود، جریان برق مورد استفاده نیز به تناوب آن افزایش خواهد یافت.
به همین دلیل هست که یک جوشکار ماهر و کار بلد قبل از هر کاری ابتدا باید به میزان آمپری که شرکت سازنده الکترود برای مصرف الکترود مشخص کرده توجه کرده و دقیقا مطابق با همان آمپر قطر الکترود و شرایط جوشکاری را تعیین کند. به این ترتیب بکار گرفتن راهنمایی هایی که شرکت سازنده الکترود همراه با عرضه آن ارائه می دهد بسیار مهم بوده و توجه به آن جزو موارد لازم در جوشکاری است.
شاید برای برخی این سوال پیش بیاید در صورتی که شرکت سازنده راهکاری ارائه نداده باشد و یا آنکه خرید الکترود بصورت تکی بوده و به علت عدم دسترسی به بسته بندی آن امکان استفاده از جدول آمپر وجود ندارد. در چنین شرایطی می توان گفت که عدد قطر الکترود با عدد آمپر را باید بر حسب هزارم اینچ تقریبا برابر تصور کرد.
به عنوان مثال الکترودی که دارای قطر ۲۵/۳ میلی متر که معادل یک هشتم اینچ یا ۱۲۵ اینچ می باشد را باید با جریان برقی معادل ۱۲۵ آمپر مورد مصرف قرار داد. زیرا تنها در این شرایط الکترود می تواند خوب کار کند.
همانطور که ملاحظه می فرماید دقت در مساله انتخاب آمپر مناسب جوشکاری بسیار حائز اهمیت است. زیرا عدم توجه به انتخاب آمپر مناسب جوشکاری موجب کاهش شدید کیفیت جوش و جوشکاری شده که این امر علاوه بر ایجاد مشکلات زیاد در جوشکاری، موجب کاهش کیفت کار و خطرات ناشی از آن نیز می گردد.

آیا انتخاب آمپر جوشکاری بیشتر از حد مجاز الکترود مجاز می باشد؟

یکی از باورهای رایج، اما اشتباه در صنعت جوشکاری این است که بسیاری از جوشکاران عزیز، آمپر جوشکاری برای جوش زدن را افزایش داده و معتقد هستند که با این کار می توانند سرعت جوشکاری را تا حد زیادی بالا ببرند. این باور درست بوده و انتخاب نکردن آمپر مناسب جوشکاری، و انتخاب آمپر بالاتر واقعاً فرایند جوشکاری را سریع کرده و سرعت ببخشد. اما متاسفانه خالی از عیب نبوده و این امر باعث ایجاد مشکلاتی زیادی در فرآیند جوشکاری می گردد.
مشکلاتی که در صورت عدم انتخاب آمپر مناسب جوشکاری پیش می آیند شامل گزینه های زیر هستند.
هنگامی که آمپر مناسب جوشکاری انتخاب نشده و آمپری بیشتر از حد توصیه شده برای کار جوشکاری در نظر گرفته شود با افزایش شدت سوختن الکترود، قسمت دوم آن نیز می سوزد. به این ترتیب کیفیت جوشکاری به شدت افت پیدا می کند.
انتخاب آمپر بیشتر از حد استاندارد موجب پاشش حاصل از جوشکاری نیز افزایش می یابد و در نتیجه الکترود بیشتر از حد معمول مصرف می گردد.
دیگر عیب انتخاب آمپر بیشتر از آمپر نرمال باعث چسبنده تر شدن گل جوش می شود.
کاهش استحکام جوش به علت برخوردار نبودن آن از گرده مناسب، نیز از دلایل افزایش آمپر مناسب جوشکاری است.
ترک خوردگی جوش به دلیل سوختن منگز جوش نیز در پی افزایش آمپر مناسب جوشکاری از احتمالات قابل پیش بینی می باشد.
افزایش دود حاصل از جوشکاری نیز از علائم افزایش آمپر جوشکاری بشمار می رود.

آیا قرار دادن آمپر جوشکاری پایین تر از حد معمول بر کیفیت جوشکاری تاثیر می گذارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، همانطور که افزایش آمپر جوشکاری تاثیر منفی بر کیفیت و فرایند جوشکاری می گذارد، کاهش آن زیر با عیب و ایرادهای در پی می باشد که برخی از مهمترین آنها به قرار زیر هست.
سطح جوشکاری دچار ناهمواری شده و آن صافی و یکدستی مورد انتظار هرگز حاصل نمی گردد.
فرایند جوشکاری بسیار زمان بر بوده و با دشواری های زیاد همراه خواهد بود.
جوشکار جهت چسباندن نوک الکترود نوک به قطعه کار با مشکلاتی مواجه شده و نوک الکترود به کار نمی چسبد.
گرده جوش تشکیل شده برای جوشکاری بسیار زیادتر از حد معمول می شود.
بنابراین باید حتی المقدور تلاش شود آمپر مناسب جوشکاری انتخاب شده و کاهش و افزایش آن خودداری کرد تا علاوه بر پیشگیری از وارد آمدن لطمه به کیفیت کار فرایند و عملیات جوشکاری نیز با آرامش خاطر بیشتر پیش برود.

اصفهان خدمات ، خدمات جوشکاری را برای کسانی در استان اصفهان ساکن هستند به صورت حرفه ای و تخصصی و با قیمتی مناسب انجام می دهند. فقط کافی است  وارد سایت خدمات جوشکاری اصفهان شوید و با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *