کاشی استخرها چه ویژگی باید داشته باشد

کاشی استخرها چه ویژگی باید داشته باشد؟

وجود استخر های شنا در سراسر دنیا که پوشیده از انواع و اقسام کاشی ها می باشد نشان دهنده این است که کاشی های به کار رفته در استخر شنا دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار آب و همچنین نفوذ مایعات هستند. ساختار استخر ها یک ساختار کاملاً مهندسی شده و پیچیده است. و انتخاب کاشی مخصوص سرامیک در سازه استخر یک امر کاملا کارشناسی است که توسط مهندسین ساخت و ساز انتخاب می گردد. کاشی های مخصوص استخر نیز یکی از مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت این سازه ها می باشد که در این مقاله قصد داریم در رابطه با ویژگی های آن صحبت کنیم. اگر شما هم تمایل دارید در این رابطه اطلاعات بالایی را کسب کنید لطفاً تا انتهای مطالب با ما همراه شوید.

طراحی باغ ویلا اصفهان توسط بهترین شرکت طراحی داخلی اصفهان

استخر شنا چیست؟

استخر شنا یک محیط مستطیل شکل است که در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شود. این سازه معمولاً هم در برخی خانه های لوکس که دارای ابعاد بزرگی هستند وجود داشته و به صورت شخصی مورد استفاده قرار می گیرد و هم در سالن های بزرگ شنا با ابعاد بزرگتر جهت مصارف عمومی موجود می باشد.
فواید استفاده از استخر و شنا کردن و هیچ کسی پوشیده نیست. به همین دلیل است کسانی که از لحاظ مالی قادر به ساخت آن در محل زندگی خود هستند آن را به سایر امکانات ساختمان و محل زندگی خود اضافه می ‌کنند و کسانی که از لحاظ مالی چنین امکانی را ندارند سعی می کنند در بازه های زمانی مشخص به استخر های عمومی مراجعه کرده و از فواید آن بهره مند شوند.

انواع کاشی استخر

همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم یکی از متریال های اولیه و مهم جهت ساخت انواع استخر کاشی مخصوص استخر می باشد. لازم به ذکر است که کاشی های مناسب استخر از مقاومت و استحکام خوبی بهره مند بوده و به کار بردن هر کدام از آنها در صورتی که پوشش اندود شده کاشی به نحو احسن صورت گرفته باشد می تواند سالیان سال داخل استخر در برابر فشار آب دوام بیاورند.
جهت بالا بردن کیفیت استخر ها هنگام ساخت این سازه باید قبل از به کار بردن کاشی استخر را به طور کامل خیس کرد و اجازه داد که تمام سطح استخر خشک شود و سپس اقدام به دوغاب ریزی شود.
کاشی هایی که برای تولید ساخت استخر ها به کار می رود ممکن است یکی از این سه گزینه زیر باشد.

۱- کاشی های استخر شیشه ای

یکی از مهمترین و خاص ترین ویژگی های کاشی های شیشه ای این است که نصب آن ها در داخل استخر باعث جذب نور خورشید می شود و به موجب آن تلاطم آب را انعکاس می دهد. به همین دلیل فضای بسیار خاصی را به استخر بخشیده و در حال حاضر جزو کاشی های محبوب به شمار می روند.
منتهی نصب این کاشی ها زمان زیادی میبرد و به همین دلیل هزینه بر نیز هست. اما به طور کلی نتیجه کار بسیار زیبا و خاص است.

۲- سنگ استخر طبیعی

استفاده سنگ استخر طبیعی و تراورتن برای مناطقی که آب شوری داشته و به طبع آن آب استخر نمک زیادی دارد توصیه نمی شود، زیرا این سنگ ها متخلخل بوده و به آسانی در معرض آسیب های ناشی از نمک قرار می گیرند.

فروشگاه سنگ اصفهان با داشتن بهترین سنگ اونیکس اصفهان اماده انجام خدمات میباشد.برای تماس با ما کلیک کنید.

۳- کاشی های استخر پرسلانی

رایج ترین و پرکاربردترین نوع کاشی استخر برای استخرهای عمومی کاشی پرسلان می باشد. این نوع کاشی استخر دارای تراکم زیاد و ساختار محکمی است و در برابر آب بسیار مقاوم می باشند.
همچنین از آنجایی که کاشی های پرسلان با زیاد ماندن در آب هیچ صدمه و آسیبی نمی بینند و به نگه داری کمی احتیاج دارند بهترین انتخاب برای استخرهای عمومی محسوب می گردند.
لازم به ذکر است که نصب این نوع از کاشی علی رغم مقاومت بالا بسیار آسان است.

مهمترین ویژگی های کاشی استخر

از آنجایی که کاشی استخر در محیطی بسیار حساس به کار می رود و نیاز به طول عمر و دوام بالایی دارد باید نسبت به دیگر کاشی ها از کیفیت و دوام خوبی برخوردار باشد. بطور کلی مهمترین ویژگی های مورد نیاز برای کاشی استخر به شرح زیر می باشد.

۱- داشتن ضریب جذب آب کم

این محصول به دلیل قرار گرفتن مداوم در برابر رطوبت و آب باید ضریب جذب آب کمتری داشته باشد. به نحوی که کارشناسان معتقد هستند ضریب جذب آب کاشی سرامیک باید مساوی و یا کمتر از ۵ دهم درصد باشد. زیرا در غیر این صورت مقاومت کاشی در برابر آب و فشار آن به شدت کاهش خواهد یافت.
هر چقدر درصد ضریب جذب آب کاشی کمتر باشد، کاشی استخر یکپارچه تر بوده و همچنین از طول عمر و دوام بالایی برخوردار خواهد بود.

۲- داشتن کیفیت لعاب بالا

دیگر ویژگی کاشی استخر مرتبط با کیفیت لعاب کاشی است. این ویژگی نیز دارای اهمیت بالایی بوده و لعاب کاشی استخر باید به نحوی باشد که در مقابل اسید و باز و کمرنگ شدن مقاومت بالایی از خود نشان دهد.
هر چند که محیط استخر به طور کلی دارای یک دارای حالت قلیایی است. اما با این حال باز دوام و مقاومت لعاب کاشی در برابر محیط های اسیدی و بازی دارای اهمیت می باشد. زیرا در برخی شرایط خاص ممکن است ترکیبات آب استخر به نحوی خاصیت اسیدی یا بازی پیدا کند. در چنین شرایطی در صورت عدم وجود مقاومت کاشی در برابر شرایط موجود سازه استخر دچار آسیب و صدمه می گردد.


لعاب کاشی باید به نحوی باشد که در برابر مواد شوینده قوی مقاوم بوده و همچنین در برابر کثیفی نیز مقاومت خوبی داشته باشد تا نحوه بهداشت و تمیز کردن آن به راحتی انجام بگیرد. به دلیل نوع استفاده از استخرها، بهداشت و نظافت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است سلامتی افرادی که از این سازه ها استفاده می کند در معرض خطر باشد.
بنابراین لعاب کاشیه استخر باید قابلیت تمیز کاری خوب و مقاومت بالا در برابر مواد شوینده را داشته باشد.

۳- داشتن حالت شیمایی پایدار

ویژگی مورد نیاز دیگر استخر کاشی، بالا بودن ویژگی های شیمیایی پایدار کاشی استخر است. از آنجایی که هنگام استفاده از استخر پوست و بدن انسان در مجاورت کاشی های آن قرار دارد باید کاشی ها به نحوی انتخاب شوند که ترکیبات شیمیایی آن برای پوست و سلامت انسان خطرآفرین باشد.

۴- داشتن مقاومت بالا در برابر انبساط و انقباض

کاشی استخر باید مقاومت بالایی در برابر انقباض انبساط داشته باشد. زیرا در این صورت گرم و سرد شدن زیاد آب موجب صدمه به آن نمی شود. به عبارت دیگر دوام و مقاومت کاشی استخر باید به نحوی باشد که در برابر داغ شدن بیش از اندازه آب و همچنین سرد شدن بیش از اندازه آن دارای دوام و مقاومت بالایی بوده تا صدمه و آسیب نبیند.

۵- حفظ مقاومت پایداری آب

کاشی استخر باید دارای ویژگی باشد که آب موجود در آن دارای مقاومت پایداری بالایی باشد. کاشی استخر باید بسیار مقاوم باشد و در صورت قرار گرفتن آب در ساعات طولانی در داخل آن همچنان محکم و پایدار مانده و دچار آسیب نشود.

۶- سر و لغزنده نباشد

کاشی استخر نباید سر و لغزنده باشد. این ویژگی جهت در زمان خشک بودم و چه زمانی که استخر خیس بوده و آب در آن وجود دارد مد نظر می باشد.

نقاشی ساختمان قم و نقاشی استخر در قم خدمات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *